TULOSSA MAALISKUUSSA 2021

Uusi Suzuki Jimny LCV nyt ennakkomyynnissä

Suuren suosion saavuttanut Jimny palaa Euroopan markkinoille LCV-versiona eli kaksipaikkaisena pakettiautona. Jimny LCV on saatavissa yhtenä versiona: 1.5 VVT 4WD GL 5MT TWO-SEATER    28 990 €.  Jimny LCV:ssä tärkeät asiat säilyvät ennallaan, Jimny on jatkossakin aito maasturi, jossa on erillinen tikapuurunko, kytkettävä neliveto ja alennusvaihde.

Jimny LCV:n ennakkomyynti on alkanut ja ensimmäiset autot saapuvat Suomeen maaliskuussa 2021.

09-2020_Jimny_White-768x432.jpg

Jimnyn LCV-versioon on tehty mm. alla olevat muutokset:

  • Takaistuimet ja niiden kiinnityspisteet on poistettu

  • Tavaratilan lattia on tehty tasaiseksi

  • Metallinen verkkoväliseinä on lisätty tavaratilan ja ohjaamon väliin

  • Tavaratila on kasvanut 863 litraan 

09-2020_Jimny_GL_side_Seat-1024x540.jpg

Jimny-värit

jimny-varit.jpg

Suzuki Jimny alk. 28 990€
Varaa aikasi koeajolle!

Suzuki Jimnyn ulkonäkö korostaa auton mainioita maasto-ominaisuuksia. Käytännöllisen muotoilun, tasaisen konepellin ja pystyn tuulilasin ja sivuikkunoiden ansiosta Jimnyn kulmat on helppo arvioida niin vaikeassa maastossa ajettaessa kuin kaupungissa…

Suzuki Jimnyn ulkonäkö korostaa auton mainioita maasto-ominaisuuksia. Käytännöllisen muotoilun, tasaisen konepellin ja pystyn tuulilasin ja sivuikkunoiden ansiosta Jimnyn kulmat on helppo arvioida niin vaikeassa maastossa ajettaessa kuin kaupungissa pysäköitäessä. Mustat puskurit ja lokasuojien kaarilistat suojaavat maalipintaa naarmuilta ja kiveniskuilta. Pyöreät ajovalot ja suuntavilkut ovat tuttuja aikaisemmista Jimnyistä. Pystyt sivuikkunat ehkäisevät tehokkaasti lumen kasautumista ja tasaiselta katolta sekä konepelliltä on helppo pudottaa lumet talvella. Katolla olevat vesikourut estävät veden tippumisen autoon noustaessa sadesäällä. Takavalot on sijoitettu puskuriin lastausaukon leveyden maksimoimiseksi.


ALLGRIP PRO – AITO MAASTURI

Jimnyssä on neljä ominaisuutta, jotka tekevät siitä oikean maasturin. Erillinen tikapuurunko, erinomaiset kohtaus-, ylitys- ja jättökulmat, jäykät akselit sekä alennusvaihde.


AllGrip Pro -nelivetojärjestelmä

Työkäyttöönkin sopivassa Jimnyssä on AllGrip Pro -nelivetojärjestelmä. Kaupungissa ja maantiellä voidaan ajaa pelkällä takavedolla. Liukkaalla kelillä ja maaston muuttuessa hankalammaksi valitaan jakovaihteistosta neliveto. Ajoasetusta voidaan vaiht…

Työkäyttöönkin sopivassa Jimnyssä on AllGrip Pro -nelivetojärjestelmä. Kaupungissa ja maantiellä voidaan ajaa pelkällä takavedolla. Liukkaalla kelillä ja maaston muuttuessa hankalammaksi valitaan jakovaihteistosta neliveto. Ajoasetusta voidaan vaihtaa takavedon (2H) ja nopean nelivedon (4H) välillä alle 100 km/h nopeudessa. Todella vaikeissa paikoissa löytyy avuksi vielä alennusvaihteisto (4L), jonka avulla voidaan ryömiä hitaasti eteenpäin ja saadaan välitettyä enemmän voimaa pyörille.

Jimnyssä on edeltäjiensä tapaan edessä ja takana jäykät akselit kierrejousilla. Jäykät akselit varmistavat erinomaisen pidon maastossa ajettaessa. Kun jokin este työntää toista rengasta ylöspäin, akseli painaa toista rengasta alaspäin kasvattaen ren…

Jimnyssä on edeltäjiensä tapaan edessä ja takana jäykät akselit kierrejousilla. Jäykät akselit varmistavat erinomaisen pidon maastossa ajettaessa. Kun jokin este työntää toista rengasta ylöspäin, akseli painaa toista rengasta alaspäin kasvattaen renkaan pitoa. Jousitukseen lisätty ohjausvaimennin puolestaan vähentää tiestä ohjauspyörään välittyviä tärinöitä.

Uusi_Jimny_Jattokulma_700x.jpg
Kompaktin korin ansiosta maastossa tärkeä kohtauskulma on peräti 37 astetta ja jättökulma vielä vaikuttavampi 49 astetta. Kun vielä ylityskulma on 28 astetta, voi Jimnyllä edetä huoletta jyrkissä paikoissa ja kivikoissa ilman puskurien tai pohjan ko…

Kompaktin korin ansiosta maastossa tärkeä kohtauskulma on peräti 37 astetta ja jättökulma vielä vaikuttavampi 49 astetta. Kun vielä ylityskulma on 28 astetta, voi Jimnyllä edetä huoletta jyrkissä paikoissa ja kivikoissa ilman puskurien tai pohjan kolhiintumisesta.

Tikapuurungon vääntöjäykkyyttä on parannettu lisäämällä tikapuurunkoon yksi X-tuki ja kaksi poikittaistukea. Luja perusrakenne lisää myös mukavuutta ja vakaata kulkua maantiellä.

Tikapuurungon vääntöjäykkyyttä on parannettu lisäämällä tikapuurunkoon yksi X-tuki ja kaksi poikittaistukea. Luja perusrakenne lisää myös mukavuutta ja vakaata kulkua maantiellä.


Kevyt ja kompakti moottori

Jimnyn moottori on 1,5-litrainen bensiinimoottori, joka kehittää 75 kW (102 hv) tehoa. Suurin vääntömomentti on 130 Nm ja sitä on käytettävissä enemmän varsinkin moottorin alhaisilla käyntinopeuksilla.

Vaihteistot

Jimny on saatavissa viisivaihteisella manuaalivaihteistolla. Tarkasti toimiva manuaalivaihteiston vaihteensiirto tarjoaa aina nautinnollisen ajokokemuksen.

Mäkilähtöavustin

Mäkilähtö on helppoa mäkilähtöavustimen avulla. Se pitää jarrut päällä kahden sekunnin ajan, kun kuljettaja siirtää jalan jarrulta kaasulle. Verraton apu jyrkässä mäessä liikkeelle lähtiessä.

Alamäkihidastin

Jyrkässä alamäessä alamäkihidastin pitää nopeuden hallinnassa käyttämällä jarruja automaattisesti. Näin kuljettaja voi keskittyä maastoon ja ohjaamiseen.

Luistonestojärjestelmä

Mikäli ristikkäiset renkaat menettävät pidon, tulee avuksi Jimnyn automaattisesti toimiva jarruja käyttävä luistonrajoitin. Se jarruttaa pidon menettäneitä renkaita ja välittää voimaa toiselle puolelle, millä varmistetaan matkan jatkuminen.



TURVALLISUUS

Jimnyssä on runsaasti uusimpia turvallisuusvarusteita, jotka auttavat välttämään onnettomuudet ja minimoimaan vahingot. Uusimmat turvallisuusvarusteet tekevät ajamisesta myös entistä vaivattomampaa.

Törmäyksenestoavustin jalankulkijatunnistuksella (DSBS)

Törmäyksenestoavustin seuraa kamera- ja lasersensoreilla etäisyyttä edellä ajavaan ajoneuvoon tai jalankulkijaan, ja varoittaa äänimerkillä sekä merkillä monitoiminäytössä törmäyksen mahdollisuudesta. Järjestelmä toimii alla esitetyillä tavoilla tilanteesta riippuen.

Jos kuljettaja tekee hätäjarrutuksen, järjestelmä aktivoi hätäjarrutustehostimen, joka lisää jarrutustehoa. Jos järjestelmä itse määrittelee törmäyksen todennäköiseksi, törmäyksenestoavustin jarruttaa automaattisesti.

1. Varoitus

Varoittaa äänimerkillä ja varoitustekstillä monitoiminäytössä.

2. Jarruassistentti

Jos törmäys edellä ajavaan ajoneuvoon on todennäköinen, järjestelmä lisää jarrutustehoa hätäjarrutuksen aikana.

3. Automaattinen jarrutus

Jos törmäyksen todennäköisyys kasvaa entisestään, järjestelmä jarruttaa automaattisesti.

Kaistavahti

Järjestelmä hyödyntää kamerasensoria tunnistaakseen kaistaviivat. Mikäli ajoneuvo alkaa
ajautua pois kaistalta, kaistavahti varoittaa kuljettajaa merkkivalolla, ilmoituksella auton monitoiminäytöllä ja tärisyttämällä ohjauspyörää. Järjestelmä on käytössä auton nopeuden ollessa yli 60 km/h.

Kuljettajan vireystilan valvontajärjestelmä

Järjestelmä hyödyntää samoja sensoreita kuin kaistavahti havainnoidakseen ajoneuvon asentoa ja tahatonta ajelehtimista esim. kuljettajan väsymystilan vuoksi. Onnettomuustilanteiden ehkäisemiseksi järjestelmä varoittaa kuljettajaa äänimerkillä, merkkivalolla ja ilmoituksella auton monitoiminäytöllä, jotta kuljettaja ryhtyisi korjaavaan toimenpiteeseen. Järjestelmä on,käytössä auton nopeuden ollessa yli 60 km/h.

Liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä

Järjestelmä tarkkailee edessä olevia liikennemerkkejä. Voimassa olevat nopeusrajoitukset ja ohituskiellot näytetään kuljettajalle ajotietokoneen näytöllä.

Kaukovaloavustin

Ajoneuvon kaukovalot vaihtuvat automaattisesti kaukovaloilta lähivaloille, kun järjestelmä havaitsee vastaantulevan tai edessä ajavan ajoneuvon. Järjestelmä on käytössä auton nopeuden ollessa yli 40 km/h.